Кад се биљке (по)крећу


Често се са својим колегама спорим око тога да ли се биљке крећу. И мишљења су подељена. Ја мислим да се крећу, а сви други не мисле. 😀 Они кажу да се биљке (само) покрећу. Мени је покретање и кретање прилично иста ствар, а остаје на неком физичару да ме убеди у супротно, ако уопште физичари и мисле супротно. Надам се да ће неко од њих коментарисати овај чланак и разјаснити ово једном за свагда. Мада, у овом чланку је то другостепене важности. Првостепена важност, због чега ово и пишем је што су ме моје три ученице, које иду у одељење V5, заиста пријатно изненадиле. Припремиле су предавање и одржале га својим другарима из одељења, а у вези са растом и покретима биљака.

Колегинице Нађа Ранитовић, Милица Гагић и Дина Ђорђевић су веома младе, али су баш због тога направиле сасвим другачији час, са свежим идејама, као што их младост и има. 🙂 Не верујем да бих ја одржао такав час баш, али ми се можда зато и допао.

Најпре су испредавале лекцију, тако што су је равноправно поделиле, али су истовремено и питале своје другаре и добре одговоре награђивале плусићима. Био сам поносан када је моја колегиница у једном тренутку питала „зашто биљке брже расту у мраку?“ и веома поносан када је готово одмах добила и тачан одговор: „јер траже светлост!“ Потом су заједно са другарима прочитале неке занимљивости, а онда им издиктирале најважније. 🙂 Тај део часа је био једини пропраћен гунђањима, али се оне баш и нису обазирале. 🙂 Чак, распоредиле су се по учионици тако да свака стоји крај оних другара које су сматрале најнемирнијима! 😀 Наравно, нисам им помагао чак ни у контролисању дисциплине, јер саме су хтеле да буду наставници, па нека виде шта све ми морамо да радимо. Уосталом, уопште није изгледало да им је помоћ потребна.

Ипак, помоћ су имале. Ко каже да џентлменства више нема? Другар је све време „носио“ пано који су припремиле. А шта су то оне сматрале важним да њихови другари запишу? Ово:

На крају часа, а за домаћи задатак, задале су другарима укрштеницу и асоцијацију које су направиле. Могу вам рећи да су то урадиле прилично добро. Уосталом, погледајте:

И асоцијација:

За сваког другара су имале по примерак, јер су пре часа све припремиле, односно ископирале. И шта рећи за крај, осим свака част, колегинице! 🙂

19 thoughts on “Кад се биљке (по)крећу

  1. Alexandra каже:

    Meni ovo liči na kompletan čas 🙂 ! Bravo!

    • metodicar каже:

      На почетку су ме питале да ли могу да предају до краја часа и када сам им потврдио, биле су веома срећне. Ту ми је већ било јасно да су оне спремиле довољно тога да то буде комплетан час.

      Хвала у име мојих ђака, а верујем да ће се оне радовати да прочитају овакав коментар. Хвала још једном. 🙂

  2. Helga und Helga каже:

    Da, klinci su uvek puni svezih ideja i energije! Podstrekivati i dalje! P.S. Mislim da se pokrecu. Ne znam zasto,mozda samo zasto sto mi je nezgodno da kazem „krecu“ 🙂

  3. Дивно, честитам младим колегиницама! 🙂 Сећам се да сам и ја уживала у сличним часовима, данас сам захвална својим наставницима, јер су можда тиме распламсали жељу за бављењем наставничким послом и то у време кад је избор тог занимања подразумевао много љубави и повратне енергије, а мизерно мало економске користи. Како ни данас није велика разлика по том питању, можда Ви распламсате њихове жеље и снове! Честитам! 🙂

  4. kaliop каже:

    Браво! Све честитке и Вама и Вашим ученицима! Понекад се разочарам што радим у просвети, али кад чујем или видим овакав начин рада и такве креације, онда ми је веома драго. Велики поздрав за све вас!

  5. Suflerka каже:

    Ja nisam fizičar i ne mogu da odgonetnem razliku između kretanja i pokretanja na taj način, ali sam po profesiji profesor srpskog jezika, pa mogu da kažem kako meni to lingvistički zvuči: kretati je glagol nesvršenog vida, što znači da ta radnja traje; a pokretati je glagol svršenog vida, što znači da je radnja odmah prestala-nešto se pokrenulo i stalo. Pa vi sad recite da li se biljke konstantno kreću ili se s vremena na vreme pokrenu 🙂

    • metodicar каже:

      Тачно сам знао да ће ми колеге који предају српски језик прискочити у помоћ (увек се некако највише уздам у њих, а и граматику и читање књига обожавам)! Пошто биљке не стају, него се крећу све време, без обзира каква кретња била у питању, онда је ипак у питању кретање без оног по! Божанствено, имам нови против-аргумент за моје биологе. Хвала!

  6. Plava Planeta каже:

    hm,hm, hmmmmm.
    a sta cemo sa pokretima koji se zaista po prestanku uticaja koji ih je izazvao odmah prekinu i gotovo? prema mom vidjenju, jezicko objasnjenje je bas u prilog pokretanja 😉

  7. Plava Planeta каже:

    e, da! BRAVO za mlade koleginice 😀
    blago Vama kad imate ko da Vas odmeni 🙂

  8. metodicar каже:

    Искрено да Вам кажем, тај час сам се баш одморио, а и ред је био. 🙂 Хвала Вам у име мојих младих колегиница. Иначе су ми пренеле да су пресрећне због „лајкова“ и лепих коментара. 🙂

    Хм, хм, хм. Хидре згрче цело тело када их нешто боцне, шкољке затворе капке љуштуре када се нађу на сувом, ми се почешемо када нас нешто засврби, мајмуни се бишту док имају бубице у крзну итд. итд. Тако гледано, сваки покрет се завршава када престане утицај дражи, односно већ нечега што га провоцира. То би онда значило да се и животиње покрећу, а не – крећу и то онда доводи до ситуације: „а шта ћемо сад?“ 😀 Ту ситуацију још додатно компликује то што се поједине кретње које престају са престанком дражи – понављају; лалино затварање и отварање латица, на пример, сваког дана.

    Такође, раст биљака може да се посматра као кретање. Биљка може да расте и да се то до краја њеног живота не заврши. И она то може да ради све време. 🙂 Ја иначе мислим да је кретање живих бића свевременска појава и некако не могу да прихватим да се биљке не крећу. 🙂

    Но, то није ни тако важно. У питању је терминолошка зачкољица, чак ни биолошка, па нека то буде јед(и)но по чему се разликујем од других колега. 🙂

  9. Razredna je jako ponosna!!!! Ponosna i na moje mrvice ali i na kolegu koji budi ovakvu kreativnost u svojim djacima!!! Volela bih da sam i ja sada peti razred i imam ovako divnog nastavnika biologije.

    • metodicar каже:

      Хвала, разредна, ово је диван комплимент, посебно зато што је од сјајне наставнице и колегинице, а веома верујем да ће се девојчице радовати када буду ово прочитале. 🙂

  10. markonelius каже:

    Sve pohvale budućim profesorkama biologije, svaka čast! 🙂 Svaka čast i tebi kao nastavniku, profesoru i pedagogu, što više takvog nastavnog kadra budemo imali, imaćemo bolju i budućnost!

    • metodicar каже:

      Хвала, Марко, и у моје име и у име мојих колегиница, које ће, према мојим предвиђањима, без обзира на позив за који се одлуче, бити управо такав квалитетан кадар. Хвала још једном! 🙂

Оставите одговор

