Моћ реклама


Морам да признам да не волим да гледам рекламе, а још мање волим када ми прекидају омиљену емисију, серију или филм. Обично ту паузу искористим да урадим нешто. Међутим, морам да признам да су рекламе потребне, а неке од њих могу да буду и заиста забавне. У следећој је искоришћена занимљива симбиоза (неки научници би рекли мутуализам, али о том потом) између крокодила и птица које му чисте зубе, али при томе и себи обезбеђују храну.

Оно што ми највише смета код реклама је то што су манипулативне. Манипулација је такав (ружан) однос при коме особа која манипулише покушава да убеди другу особу или особе да јој верују и неретко и да ураде оно што манипулатор жели. У овом случају, креатори реклама желе да нас убеде да је њихов производ добар и чак неопходан и да је потребно да га купимо. Како би то и остварили, углавном се користе нашим незнањем.

На пример, сигурно сте хиљаду пута видели како је у рекламама за разноразна средства за чишћење довољно тек овлаш прећи преко столетне прашине, рђе, прљавштине и којечега и све се сјаји сјајем хиљада звезда. 🙂 Увек можете да пробате да то изведете, али ма какво средство за чишћење купио, увек сам рибао свом снагом како бих постигао макар пристојну чистоћу. Наравно да ће се средство за чишћење показати као корисно, али, нажалост, тешко да ће ићи глатко као у реклами. Онда, врло пажљиво сам једном слушао како водитељ каже да је то и то средство фантастично (да не кажем божанствено :)) јер има специјалну липидну компоненту. Е, видите, то је такође манипулација. Наиме, свако (и болдом: свако) средство за чишћење, почевши од опште познатог сапуна, садржи липидну компоненту. Липид је заправо маст, а маст је неизоставан састојак сваког сапуна и детерџента. Наше прапрапрапрабаке и деке су правиле сапун од масти. Наставник хемије може то да одради у току једног школског часа без сувише захтевног посуђа и супстанци. 🙂

И биологија се врло (зло)употребљава у комерцијалне сврхе. Сигуран сам да сте чули за чудотворне љубичасте алге. Е, па видите, ја сам биолог, а за њих сам чуо тек након факултета. Можда и у току факултета, али не и на факултету, а из једноставног разлога јер такве не постоје. 🙂 Алголози издвајају десет већих група алги: зелене, мрке, црвене, жутозелене, ватрене (не горе, заправо, али о томе неки други пут), силикатне, еуглене, пршљенчице, па чак и златне алге, чија боја, на жалост или на срећу, не потиче од присуства злата. Врло је могуће да су ове љубичасте у ствари модрозелене, последња група коју нисам био навео. Модро има значење плаво у овом случају, те би ове алге биле плавозелене, можда чак и тиркизне, али врло тешко љубичасте. Откуд онда такав назив? Појма немам. 🙂 Можда је зелена боја толико присутна у природи да би чак и са префиксом модро звучала некако – обично. Љубичасто већ звучи несвакидашње и егзотично, па је лакше поверовати и да је лековито. Ипак, о разлозима погрешно интерпретиране боје могу само да нагађам.

Оно у шта сам уверен је да о свим тим препаратима сачињеним од алги и чудесног биља које нам омогућава да будемо прелепи, здрави и витки ипак треба претходно размислити. Да је то све заиста тако, сви бисмо били чудесно лепи и манекенски типови. Чињенице говоре да се липосукција, хируршки захват испумпавања вишка сала, дешава свуда у свету. Хирурзи који је изводе живе на виској нози, што значи да имају посла и пара преко главе. Сама операција је, најблаже речено, застрашујућа. И након ње, пацијент се осећа као да га је неко претукао. Зашто би ико то себи радио, када може да попије сируп од алги? Ја први, не да бих потражио љубичасте, него алге свих боја! 😀

Дао сам вам тек неколико примера манипулације. Не можемо да очекујемо да ће креаторима реклама прорадити савест и да ће престати да покушавају да нас манипулишу. Они имају задатак да продају производ. Битно је да знамо шта ми треба да урадимо; да се наоружамо знањем и не дозволимо да нас искоришћавају. Реклама нема моћ, ако је ми претходно стекнемо. Права моћ лежи у информацији. Управо сам вам показао да и информације из биологије и хемије, иако вам изгледале не баш применљиве у стварном животу, и-те-како имају практичну вредност. Зато немојте трошити те часове улудо; када вам неко нуди знање, обавезно тај поклон и прихватите. 🙂

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s