Кућа знања

На недавно одржаном семинару у мојој школи, који ми се баш допао, под називом „мотивација за учење и психолошки принципи учења“, имали смо, између осталог, и радионицу у оквиру које је требало да направимо тзв. кућу знања.  Још тада, у раду са колегама, имао сам идеју како би та кућа требало да изгледа, односно шта заправо треба постићи код ђака. Сада ми се то већ искристалисало довољно да вам је и прикажем:

Изгледа једноставно, зар не? Међутим, није ју је лако изградити. 😀

Да почнем од темеља – комуникативност. Оно што би требало да научи сваки ђак, јесте да комуницира. И то није само задатак српског и страних језика, мада ови предмети обављају главницу. Омогућавају да научимо да склапамо реченице, да лепо пишемо, да нас разумеју, да изражавамо мисли, осећања, потребе, жеље, да остваримо контакте. Уз помоћ страних језика, чак и изван граница наше земље. Ту помаже и географија која нас информише о другим народима и њиховим културама. Комуникација би при томе требало да буде ненасилна, јер само таква има смисла и само таква може да донесе нешто добро. То нас уче сви предмети, можда највише историја и грађанско васпитање. Наравно и физичко васпитање, јер право спортско понашање подразумева фер игру и поштовање противника, био он јачи или слабији од нас. Требало би да нас научи и како да подносимо пораз. Ту је и информатика која нас учи како да користимо рачунаре у комуникацији и како да „комуницирамо“ са самим рачунарима. Природне науке нас уче како да комуницирамо са природом. Ту баш нисмо претерано успешни, али за добро и природе и нас самих, мораћемо да развијемо бољи однос према њој. За оне који су верници, веронаука нуди начине како да се „разговара“ са Богом, а математика, како да се разговара помоћу бројева. Да се не лажемо, новац много утиче на комуникацију. 🙂 Коначно, за изражавање осећања, али и нових идеја, од помоћи су уметности. И што је још важно, оне ће нас научити и како да се облачимо са стилом, али и примерено ситуацији – није исто када идемо у школу, на журку или плажу. Одело не чини човека, али одећом свакако шаљемо одређене поруке, као на пример, колико поштујемо институцију или особу којој смо дошли у госте. Комуникативност је заиста есенцијални исход школовања.

Зидови куће би били – критичност. Веома је важно имати правилан однос према сазнањима, јер она могу бити заиста свакаква. Математика и посебно физика, уче нас како да процењујемо, а то нам је важно не само за мерења, већ и за све у животу. Ђак не би требало да постане лаковеран, наиван и брзоплет човек; додуше не ни претерано сумњичав, али свакако човек који све посматра критично. Биологија и физичко васпитање би требало да га науче да не верује да ће након љубичастих алги постати атлетски грађен, хемија да једним овлаш покретом најновијег детерџента неће опрати каду, физика да један тампон неће упити шест литара течности (без да то све и провери), а историја би требало да га научи да не верује у све што чује од политичара, а заједно са другим наукама, ни у све што чује са телевизије или прочита у новинама. Уосталом, језици би требало да раде на томе да покажу да добар говорник лако може да буде манипулатор, као што би све науке удруженим снагама требало да покажу да надринауке нису науке и да су обично оруђе лоших људи. Не би смео да верује пророцима који живе на рачун туђе несреће, болесних или из било ког разлога очајних људи, којима отимају новац како би „прорекли судбину“ или их излечили од неизлечивих болести. Лоших људи има свуда, па би грађанско васпитање требало да га научи да не верује непознатом који хоће да га повезе колима,  као што би биологија требало да учествује у оном чувеном „реци не дрогама“, односно ономе ко је дилује. Ликовна и музичка култура би требало да му покажу да естрадни уметник заправо није уметник, као и да постоји знатна разлика између уметности која обогаћује и кича и шунда који су пролазне, вулгарне и површне забаве. Техника би требало да учествује и у учењу да са „оне стране компјутера“ седе и људи који лажу и који могу да дођу до личних података и злоупотребе их, а веронаука да постоје секте које могу да униште живот својим члановима… Критичност према свему је неопходан исход школе; да не прихватамо све здраво за готово и све што нам се нуди, већ да мислимо својом главом.

И коначно, као кров – креативност. Не мислим само на уметности, мада су ови предмети у предности. Креативност је способност да се осмисли нешто ново, не само уметничко дело, већ и научно истраживање, нова стратегија у спортској игри, нова машина или робот који ће олакшати неки посао или га чак учинити занимљивијим. Да не верујем да су наши ђаци будућа покретачка снага друштва, не бих радио овај посао. Покретачка снага мора да буде креативна, да „гура“ друштво напред у свим областима и да га учини бољим. Креативност је кључан исход добре школе.

Ето, сада вам је јасно зашто баш таква кућа знања. Волео бих да будем наставник који доприноси њеној градњи код свих мојих ђака. И овај блог је једна од цигли. 🙂

6 thoughts on “Кућа знања

  1. Блог је одличан! Благо ученицима који имају таквог наставника. 🙂 Велики поздрав од учитељице из нишке школе. 🙂

    • metodicar каже:

      Хвала, заиста диван комплимент на који узвраћам, с обзиром да сам био гост нишке школе и знам да је та школа одлична, да има одличне учитеље и наставнике. Сада постоји и блог за издвојено одељење „Бранко Бјеговић“, па упућујем посетиоце да га обавезно погледају: http://osivoandric1.wordpress.com/

      Поздрав колегама и посебно колегиници! 🙂

  2. metodicar каже:

    Па, ретко ко од нас наставника је професионални програмер. 🙂 Тако да, аматерски сајт је сасвим добар, а труд је оно што се рачуна. 🙂

  3. metodicar каже:

    Баш тако. Поздрав! 🙂

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s